הילד שוב עיקם פרצוף? על אכילה בררנית בילדים

השקעת? בישלת? ממש רצית והתכוונת, ובסוף הילד דוחף את הצלחת באלגנטיות (או לא) ומסרב אפילו לטעום. מתסכל? כן! מעורר דאגה? לא בהכרח. ידוע שתזונה נכונה ומאוזנת בגיל הילדות, היא הבסיס להתפתחות תקינה ובריאה. ויטמינים ומינרלים מעורבים במגוון תהליכים בגוף וחסרונם לאורך זמן עלול לפגוע בבריאות. אורח החיים המודרני מאופיין במשטר אכילה לא נכונה ומזון מתועש ודל בערכים תזונתיים. בנוסף, ילדים רבים הינם בררנים מאוד באוכל ואוכלים מגוון תזונתי מצומצם ביותר, תופעה הנקראת "אכילה בררנית".

אז מה הכוונה ב"אכילה בררנית"? בררנות באכילה הינה תופעה נפוצה מאוד האופיינית בד"כ לגילאי 3-8 אך לעיתים נמשכת גם בגילאים מבוגרים יותר. נהוג להניח כי כמעט מחצית מהילדים יציגו אכילה בררנית בתקופה מסויימת. אכילה בררנית מאופיינת בד"כ ע"י חוסר נכונות לאכול מזונות לא מוכרים או לנסות מאכלים חדשים, העדפה למזון בטעם או מרקם מסוים ואף הימנעות מקבוצות מזון שלמות כגון ירקות, פירות, מוצרי חלב. למרות שאכילה בררנית הינה שלב נורמלי בהתפתחות ובד"כ אינה באמת מסוכנת, שלב זה מטריד הורים רבים ומלווה רבות בחיכוכים, מאבקי כוחות ומתח רב סביב שולחן האוכל המשפחתי. הבנת הסיבות לתופעה, האתגרים ואימוץ הגישה הנכונה להתמודדות איתה, תהפוך את הארוחות המשפחתיות לחוויה נעימה וטובה יותר עבור הורים וילדים כאחד.

הסיבות לאכילה בררנית. הסיבות לאכילה בררנית יכולות לנבוע מגורמים רבים, בינהם: רקע גנטי (תשאלו את הסבתא- מי הילד שאכל יפה ומי "עשה בעיות"), רקע רגשי/ התנהגותי (רצון לבחון גבולות כחלק מהתפתחות העצמאות האישית), ויסות חושי (ילדים מסויימים נוטים להיות רגישים יותר למרקמים, טעמים וריחות) והרגלי אכילה בבית (האם אתם באמת נותנים דוגמא אישית?).

טיפים להתמודדות עם אכילה בררנית:

סביבה חיובית. אימוץ גישה סבלנית סביב שולחן האוכל תמנע לחץ ועימותים מיותרים. נסו להפוך את חווית האכילה לכיפית, נעימה וצבעונית. היו יצירתיים, ביחרו כלים צבעוניים, שלבו את הילדים ככל הניתן בתהליך ההכנה כדי שיקחו חלק בתהליך.

מגוון. אחד הכלים הטובים בהתמודדות עם תופעת האכילה הבררנית היא חשיפה למגוון. חישפו את הילדים למגוון מאכלים, מרקמים, צבעים וריחות והתמידו. ידוע שילדים שנחשפו בצעירותם למגוון מאכלים, נטו יותר לנסות ולטעום גם מאכלים שאינם מוכרים.

היו מודל לחיכוי. ילדים נוטים לחכות את התנהגות המבוגרים שסביבם, גם בנושא אכילה. הפגינו גישה חיובית ומהנה סביב מאכלים מגוונים ובריאים. נסו להימנע ככל הניתן ממזונות מעובדים ומזיקים ותנו דוגמא טובה לילדים שלכם. טיפ זה חשוב אגב גם לגבי מודל גוף בגילאים בוגרים יותר.

בחירה עצמית. ילדים אוהבים להרגיש עצמאות ובחירה עצמית. ערבו את הילדים בשיקולים בבחירת הארוחה והציעו שתי אופציות בריאות לבחירה. הימנעו מהשאלה הפתוחה "מה תרצו לאכול" (מי לא יעדיף גלידה על סלט ירקות..) והחליפו אותה באופציית בחירה "האם תעדיפו חביתה וגבינה או חומוס וסלט?"

סבלנות ועקביות. בהתמודדות עם אכלנים בררנים, סבלנות היא המפתח להצלחה. השתדלו להימנע ממאבקי כוח והמשיכו להציע מגוון בחירות ואפשרויות בריאות. קחו בחשבון שאכילה בררנית היא בד"כ שלב נורמלי וחולף ומאוד סביר שמאכל "שנוא" היום, יהיה דווקא הבחירה המועדפת מחר.

תוספי תזונה. אכילה בריאה ומגוונת היא הדרך הנכונה והבריאה ביותר לקבל את מגוון הויטמינים והמינרלים החיוניים לגדילה והתפתחות תקינים. תוספי תזונה כדוגמת מולטיויטמינים יעודיים לילדים הינם דרך קלה ונוחה להשלמה תזונתית במידת הצורך ותמיכה באורח חיים בריא.

מתי כן כדאי להתייעץ? כאמור, אכילה בררנית היא שלב טבעי חולף בהתפתחות של ילדים רבים ובד"כ לא צריכה לעורר דאגה. במידה ואכילה בררנית משפיעה משמעותית על התפתחות הילד, צמיחתו או בריאותו הכללית, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או תזונאית.

לסיכום, אכילה בררנית היא תופעה נפוצה מאוד בקרב ילדים בגילאים צעירים. היא מאפיינת שלב חשוב בהתפתחות וכוללת התנסות בטעמים שונים, ריחות, מרקמים והעדפות אשר להן גם השפעה בגיל מאוחר יותר. אימוץ גישה סבלנית, יצירתית וחיובית תסייע בהתמודדות עם התופעה ובבניית יחסים חיוביים עם אוכל ובין בני המשפחה.

Whatsapp