הגנה משולשת – על הסינרגיה של ויטמין D, C ואבץ

תקופת החורף ועונות המעבר מלוות לרוב בחולשה כללית ונטייה מוגברת לתסמינים אופיניים כמו צינון, שיעול, כאבי גרון ועייפות. היות ותקופה זו חוזרת על עצמה כל שנה, אין סיבה להיות מופתעים וחשוב לתמוך ולחזק את ההגנה הטבעית מבעוד מועד.

למה דווקא בחורף?

  • הדבקה "טיפתית" העוברת מאדם לאדם- עולה במקומות סגורים, צפופים ולא מאווררים: גני ילדים, בתי ספר, חוגים, בית.
  • הבדלי טמפרטורות- עונות מעבר המאופיינות במזג אוויר משתנה והבדלי טמפרטורות בין פנים לחוץ.
  • מערכת חיסון רגישה- ילדים וקשישים נוטים להיות רגישים יותר ל"מחלות חורף.
  • נטילת אנטיביוטיקה- עלולה לפגום באיזון הטבעי במערכת העיכול והחיסון.
  • פחות שעות אור- עלייה בנטייה למצבי סטרס, המשפיעים גם על מערכת החיסון

נעים להכיר- השלישייה המנצחת לחיזוק ההגנה הטבעית: ויטמין C, ויטמין D ואבץ- חשובים במיוחד בתקופה הקרה:

ויטמין C– שיא הבריאות! ויטמין C הוא ה-ויטמין המוכר ביותר לחיזוק ההגנה הטבעית. הוא מעודד יצירה של תאים לבנים המשתתפים בתגובה החיסונית, ידוע גם כנוגד חימצון (אנטי- אוקסידנט) חזק במיוחד, מגביר את ספיגת הברזל ואף חיוני בתהליך יצירת הקולגן. ויטמין C ניתן למצוא בטבע בפירות וירקות טריים, במיוחד בגמבה, תרד, ברוקולי ופירות הדר. היות וויטמין C הוא ויטמין מסיס במים אשר אין מאגרים שלו בגוף, מומלץ לצרוך אותו על בסיס יומיומי, ובמינונים מוגברים בתקופת החורף ועונות המעבר.

ויטמין D– ויטמין השמש! ויטמין D מיוצר בגופנו כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש ולכן לא סתם נקרא גם "ויטמין השמש". ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן (בשונה מויטמין C וויטמיני B אשר הינם מסיסי מים) אשר לו תפקיד חשוב במגוון תהליכים בגוף, בינהם בריאות העצמות, ספיגת הסידן והזרחן ותמיכה במערכת החיסון. ויטמין D מעורב גם בשפעול התגובה החיסונית. נמצא שאנשים עם רמות תקינות של ויטמין D הראו עמידות גבוהה יותר בהתמודדות עם זיהומים ומחלות, בעיקר של דרכי הנשימה העליונות, מול אנשים שסבלו מחוסר בויטמין. ויטמין D קיים בטבע בחלמון ביצה, דגים שמנים ומוצרי חלב מועשרים. המקור הטבעי ביותר הוא מקרינת השמש. בישראל, למרות היותה ארץ שטופת שמש, קיים מחסור בוויטמין D בקרב האוכלוסייה הכללית, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא חשיפה מועטה לשמש – בעיקר בשל החשש מפני סרטן העור והשימוש במסנני קרינה. נתון חשוב נוסף הוא שמגיל 70 שנים ואילך – פוחת קצב הייצור של ויטמין D בעור ואינו יעיל כפי שהוא אצל צעירים.

אבץ- המינרל שכדאי להכיר! אבץ הינו מינרל הנמצא בכל תא מתאי הגוף, מעורב במאות תהליכים בגוף האדם, ובעל תפקיד חשוב בחיזוק ההגנה הטבעית. לאבץ תפקיד חשוב בתמיכה בעמידות הגוף לזיהומים, בקיצור תקופת החולי והקלה בסימפטומים. אבץ קיים בטבע בבשר רזה, עוף, אגוזים, שעועית ודגנים מלאים. על פי ארגון הבריאות העולמי, רבע מהאוכלוסייה סובלת ממחסור באבץ, חוסר שקשה לזיהוי בבדיקת דם סטנדרטית.

לסיכום, תקופת החורף ועונות המעבר הינה ללא ספק מאתגרת בשמירה על בריאות המשפחה. העשרת התזונה היומיומית שלנו בויטמין C, ויטמין D ואבץ תומכת בחיזוק ההגנה הטבעית, במיוחד בתקופה הקרה. ניתן לצרוך תוספי תזונה אשר יספקו את שלושת הויטמינים יחד, בצורה נוחה ופשוטה לכל המשפחה.

Whatsapp