כבד לכם? דברים שלא ידעתם על נפיחות בטנית

נפיחות בטנית היא תופעה נפוצה מאוד ומנת חלקם של גברים ונשים כאחד. היא מלווה באי נוחות פיזית ואסתטית ומתאפיינת בתחושת מלאות, כבדות ואי נוחות בבטן. בין הגורמים לנפיחות בטנית ניתן להצביע על בעיות במערכת העיכול, הפרת האיזון בהרכב אוכלוסיית החיידקים במעי, מזונות מסויימים והרגלי אכילה, תרופות ואורח חיים. למרבה המזל, במרבית המקרים נפיחות בטנית לא באמת מעידה על בעייה בריאותית משמעותית. היכרות עם הגורמים לתופעה ועם הטיפים שיכולים לסייע, תעזור לנו להתמודד עם התופעה בצורה קצת יותר קלילה:

נעים מאוד, נפיחות בטנית- בטן נפוחה, קשה, לוחצת ותחושה כללית של מלאות וחוסר נוחות מאפיינים את תופעת הנפיחות הבטנית. בין מגוון הגורמים לתופעה: גזים כלואים במערכת העיכול, התייבשות, עצירות, אכילה מוגזמת או לא תקינה, מצבים בריאותיים שונים וכן חוסר איזון במעי.

מספר טיפים שיעשו לכם קל:

  • מים בששון- שתייה מרובה הכרחית לשמירה על מערכת עיכול בריאה. כמות מספקת של מים במערכת העיכול תסייע במניעת עצירות, ביציאות תקינות ובספיגה יעילה של המזון מדרכי העיכול. חשוב לשתות מים בצורה הדרגתית במהלך היום ולא בבת אחת. כמה לשתות? לפחות 8 כוסות מים ביום ולצרוך מזונות עשירים בנוזלים כגון פירות וירקות, מרקים וכדומה.
  • סיבים תזונתיים- העשרת התזונהבסיבים תזונתיים תורמת לתנועתיות הטבעית של דרכי העיכול ומקטינה את הסיכון לעצירות. מומלץ לשלב סיבים תזונתיים כחלק מהתזונה היומיומית. בין המזונות העשירים בסיבים ניתן למצוא דגנים מלאים, פירות, ירקות וקטניות. קיימים גם תוספי תזונה המכילים קומפלקס של סיבים תזונתיים ופירות יבשים אשר יכולים לסייע, במיוחד במקרים של עצירות. חשוב לזכור שעל מנת שהסיבים התזונתיים יהיו יעילים, יש לשלבם עם שתיית מים מרובה.
  • תה צמחים- רפואה מסורתית מציעה שימוש בצמחי מרפא שונים להקלה בתופעה: מנטה, ג'ינג'ר, שומר וקמומיל. סובלים מנפיחות בטנית? העדיפו שתיית תה צמחים על קפה.
  • פרוביוטיקה- פרוביוטיקה הם חיידקים ידידותיים המצויים באופן טבעי וחשובים לשמירה על מערכת עיכול בריאה. במקרים בהם התופעה של נפיחות בטנית היא שכיחה, סביר כי חלה הפרה באיזון החיידקים במעי ויש צורך בתוספת חיידקים ידידותיים לשם העשרה והבטחת שיגשוגם במעי. מומלץ להעדיף נטילת פרוביטיקה כתוסף תזונה, אשר כמות החיידקים, מספר הזנים והאפקטיביות שלהם- ידועה ונכונה לכם.
  • הימנעו ממזונות בעיתיים- מזונות מסויימים "ידועים לשימצה" בשל היותם בעלי פוטנציאל לעודד בעיות עיכול בכלל ונפיחות בטנית בפרט: משקאות קלים (לא באמת קלים..),  ממתיקים מלאכותיים ומזונות עשירים בשומן. גם ארוחות כבדות ומזונות נוספים יכולים "להפריע" לאחד ולהיות בלתי מורגשים בעבור האחר- חשוב לנסות ולזהות אילו מזונות ספציפיים עלולים לגרום לנו לחוסר נוחות ופשוט להימנע מהם.
  • פעילות גופנית- יכולה לתרום לעיכול תקין ולהפחתה של הצטברות גזים בדרכי העיכול. גם פעילות גופנית מתונה תסייע להמרצת דרכי העיכול ולהורדת נפיחות ולחץ בטני.
  • צאו מהלחץ- רבות דובר על ההשפעה של לחץ בחיי היומיום על מגוון מערכות בגוף ועל ההשלכות הלא רצויות כשהוא לא מטופל. מערכת העיכול היא בין המערכות הנוטות ביותר להשפעה מלחץ. בין התופעות השכיחות ניתן למצוא חוסר נוחות, נפיחות, עצירויות ואף שילשולים ובחילות. שמירה על איזון ושלווה תשפיע על נפש בריאה וגוף בריא כאחד.
  • תוספי תזונה- צמחים ותוספים שונים יכולים לתמוך ולהקל במקרים של נפיחות בטנית. בין המוכרים הוא הפחם הצמחי. הוא מופק מעץ הצפצפה ומוזכר רבות ברפואה המסורתית בשל יכולתו בספיגת גזים וסילוקם באופן טבעי. פחם צמחי ניתן לנטילה בכמוסות או טבליות.  
Whatsapp