פרוביוטיקה – הרבה מעבר ל"תחושת בטן"

מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש כאשר אתם שומעים את המילה "חיידקים"? סביר שאצל רובכם המחשבה הראשונה תהיה שלילית- מחלות, זיהומים, אנטיביוטיקה וכבר אתם מתחילים להרגיש לא טוב..

תנו לנו להפתיע אתכם! בגופנו שוכנים להם דרך קבע ובאופן טבעי המוני חיידקים. במערכת העיכול מצויים כ500 זנים שונים של חיידקים! נוח לנו לחלק את אוכלוסיית החיידקים ל"ידידותיים" ומזיקים", כאשר ה"מזיקים" הם אלו שעלולים לגרום לנו לחלות, אך איתם חיים גם חיידקים ידידותיים, או "פרוביוטיים" (פרו= בעד, ביו= חיים). לאותם חיידקים "ידידותיים" תפקיד חשוב בשמירה על גופנו ולכן חשובה מאוד השמירה על האיזון הטבעי שלהם במעי. חיידקים פרוביוטיים משתתפים בתהליכים הקשורים לתמיכה במערכת ההגנה הטבעית מפני מזיקים, חשובים לספיגה של רכיבים תזונתיים מהמזון, לבריאות המעי, ואף תורמים לתנועתיות הטבעית של דרכי העיכול.

מצבים בריאותיים שונים עלולים לפגוע באיזון הטבעי בין החיידקים ה"ידידותיים" ל"מזיקים":

  • אנטיביוטיקה– מטרתה של האנטיביוטיקה היא כמובן לפגוע בחיידקים ה"מזיקים"- מעוררי המחלות, והיא ללא ספק אחת התגליות החשובות ביותר ברפואה. יחד עם זאת, אנטיביוטיקה עלולה לפגוע גם בחיידקים ה"ידידותיים". שימוש מוגבר באנטיביוטיקה עלול לגרום להפרה של האיזון הטבעי בין אוכלוסיות החיידקים במעי ולהוביל לתופעות לוואי לא רצויות של מערכת העיכול.
  • סטרס– קצב החיים שלנו מאופיין בלחצים, חרדות ואי שקט כללי. למרות שלחץ (סטרס) הינו תגובה טבעית של הגוף הנועדה להגן עלינו במצבי חירום ומצוקה, הוא גם עלול להוביל למגוון סימפטומים לא רצויים. במיוחד כאשר נמשך לתקופה ארוכה, סטרס עלול להוביל להפרת האיזון הטבעי בין אוכלוסיות החיידקים.
  • תזונה מתועשת ודלה בסיבים תזונתיים– כולם מכירים את ההמלצה לאכול סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים הם למעשה פחמימות (רב- סוכרים) אשר גופנו אינו מעכל, אך הן משמשות כמזון מועדף (FOS = פרה- ביוטיקה) עבור החיידקים ה"ידידותיים". סיבים אלו מכונים "פרה- ביוטיקה"- FOS, הם מהווים קרקע פורייה לשיגשוג וצמיחה של חיידקים "ידידותיים", משפרים את עמידותם ומקנים להם יתרון על פני החיידקים "המזיקים". לכן, חשוב לשלבם בתפריט היומיומי או להשלימם ממקור חיצוני.

הפרה של האיזון הטבעי בין אוכלוסיות החיידקים עלולה להתבטא בתופעות לוואי הכוללות אי נוחות במערכת העיכול, תחושת נפיחות, גזים, כאבי בטן, שלשולים או בחילות. תוספת חיידקים "ידידותיים" פעילים תסייע בשמירה על איזון יומיומי, ומתאימה לשימוש לכל המשפחה. היא אף מומלצת במיוחד לאחר סיום טיפול אנטיביוטי, במהלך שינויים תזונתיים כגון ירידה/ עלייה במשקל ואף בתקופת הקיץ, בה עולה השכיחות למזהמים בדרכי העיכול.

Whatsapp